دوشنبه 28 مرداد 1398

نویسندگان بزرگ تاریخ سینما وس اندرسون

  • 13 خرداد 1398
  • 12:21
  • پرونده
  • 0 دیدگاه
  • 169 بازدید
  • Article Rating
نویسندگان بزرگ تاریخ سینما  وس اندرسون

کاشف جادوی پنهان در حقیقت بی‌رحم!

در طول تاریخ سینما، یکی از مهم‌ترین مجادلاتی که همواره هم در میان بدنه سینماگران و هم نظریه‌پردازان مهم حوزه‌های هنری محض و هم‌چنین میان‌رشته‌ای در جریان بوده است، پاسخ‌های متفاوت ایشان به این سؤال بوده که کدام‌یک مهم‌تر است؟ رسیدن به یک بازتاب- بازنمایی بی‌کم‌وکاست اما دراماتیک و هنرمندانه از واقعیت پیرامونی و مسائل و مصایب متعاقب آن – حال این واقعیت، واقعیت اجتماعی یا زیست شهری باشد و خواه مختصات جهان سیاست یا واکاوی تاریخ، آن‌چنان‌که مدنظر هواخواهان سینمای رئال یا ناتورالیستی است- یا ارائه تصویری خیال‌انگیز و نزدیک به جادوی خیال از جهان‌هایی شخصی و وسیع که اگرچه مشکلات جهان واقع در آن محلی از اعراب ندارد، اما وسعت تخیل و جادوی تصوری که در آن ذهن مخاطب را به بازی می‌گیرد، خود به خلق جهانی جدید با منطق و اصول درونی آن ختم می‌شود؛ درست به همان منوال که امثال ملی‌یس آرزوی تحقق آن را داشتند. به عبارت دیگر، آن‌چه در این عمر حال دیگر دراز تاریخ سینما در جریان بوده، عموماً دامن زدن به این کشمکش اساسی بوده که ذات حقیقی سینما و داستان‌گویی از خلال آن بیشتر طالب نمایش جهان واقع است یا برعکس، باید از جادوی این جهان توأمان تصویری و صوتی، برای خلق جهان‌هایی سراسر تخیلی و تصویرهایی حیرت‌آور بهره جست؟ در بحبوحه این کشمکش ازلی- ابدی در میان داعیه‌داران هنر- صنعت- رسانه سینما اما گروه دیگری نیز قد علم کردند که معتقد بوده و هستند که سینما می‌تواند با حرکت در مرز باریک میان واقعیت و خیال، اهداف غایی هر دو جبهه مذکور را در حد اعلایش امکان‌پذیر سازد و از این طریق، دست به خلق جنسی از بازنمایی یا بازتاب واقعیت پیرامونی بزند که اگرچه می‌توان ردپای تحقق مسئله مرکزی و کاتالیزورهای داستانی‌اش را جایی در جهان واقع و با تکیه بر منطق بیرونی درام جست‌وجو کرد، اما شیوه تصویرسازی از آن واقعیت و پروبال دادن به سیر تحول شخصیت‌ها و نمایش اوج و فرود کشمکش‌ها و بحران‌ها در آن، کاملاً با فرایند تخیل و شهود مخاطب وارد بازی و تبادل می‌شود و از این طریق، ما با جنسی از سینمای داستان‌گو مواجه خواهیم بود که راه‌کار مقابله با واقعیت بی‌رحم پیرامون را، در ذهن و تخیلات بی‌حدوحصر بشری جست‌وجو خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین مؤلفان و داعیه‌داران این شمایل‌سازی اگزوتیک و خیال‌انگیز سینمایی در سینمای معاصر آمریکا و جهان، وس اندرسون است. فیلم‌سازی که در تمام ساخته‌هایش– اعم از فیلم‌های زنده یا انیمیشن‌های استاپ‌موشن- همواره بر همان اصل تعیین‌کننده پافشاری کرده که برای نمایش بسیاری از دردها، رنج‌ها، احساسات و عواطف انسان امروزین، چاره‌ای نیست جز پناه بردن به جهان تخیلات و ایماژهای ذهنی که اگرچه بسیاری اوقات به رویابافی‌های کودکانه طعنه می‌زنند، اما پویایی و زیبایی‌شان شاید تنها جای امنی باشد که برای انسان مستأصل امروزین باقی مانده است. حال مدتی بعد از نمایش و دیده شدن واپسین ساخته این فیلم‌ساز خوش‌قریحه و مستقل آمریکایی– جزیره سگ‌ها که از قضا یک انیمیشن استاپ‌موشن موفق سینمایی است- در این پرونده تلاش شده با استخراج عناصر مفهومی اصلی جهان آثار اندرسون، به دلایل اصلی محبوبیت و موفقیت فیلمنامه‌های اندرسون پرداخته شود تا دریابیم که رمز ماندگاری جهان خیال‌انگیز اما در عین حال ریشه‌دار در واقعیات بی‌رحم پیرامونی وس اندرسون، در عالم متنوع و در عین حال بی‌رحم سینما چیست؟

 

امیررضا تجویدی

majid haghbin امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.